Volkswagen udvider ID.-familien med ny topmodel: verdenspremiere på ID.5 e-SUV-coupé

  • Med den nye topmodel i ID.-familien fortsætter Volkswagen sin elbilsoffensiv som en del af mærkets ACCELERATE-strategi
  • Den nye ID.5 og den sportslige ID.5 GTX med Dualmotor All-Wheel-Drive begejstrer med et udtryksfuldt design, rækkevidde til langturskørsel og den nyeste generation af software
  • Omfattende digitalisering og over-the-air-opdateringer udgør for Volkswagen den næste milepæl på vejen mod at blive en softwareorienteret mobilitetsudbyder

Introduktionen af den nye ID.5 sætter yderligere fart på Volkswagen-koncernens elektrificering af modelprogrammet og samtidig træder ID.-familien ind i et nyt markedssegment. Den elegante og udtryksfulde e-SUV-coupé er udstyret med den nye ID.Software 3.0, der blandt meget andet byder på forbedret opladningseffekt og stemmebetjening. Med anvendelsen af kollektive data og den nyeste generation af førerassistentsystemer tager Volkswagen med ID.5 samtidig næste skridt i retning mod automatiseret kørsel.

”ID.5 er elektrisk, sportslig og elegant. Vores 100 % elektriske premium-SUV-coupé er endnu en milepæl i vores ACCELERATE-strategi”, udtaler Ralf Brandstätter, som er mærkets CEO. ”Den byder på 0-emmissions køreglæde til en kræsen kundegruppe. Med denne bil træder vi ind i et helt nyt markedssegment.”

Elegant og dynamisk design, fremragende aerodynamik og lang rækkevidde. Den nye ID.5 og den sportslige ID.5 GTX med Dualmotor All-Wheel-Drive er ID.-familiens nye topmodeller og er som alle ID.-modeller baseret på den modulopbyggede elbilsplatform (MEB) fra Volkswagen.

”ID.5 viser vejen designmæssigt: aerodynamisk, udtryksfuldt, sportsligt og – takket være MEB-platformen – med korte udhæng for og bag”, siger Jozef Kaban, som er chef for Volkswagen Design. ”Derfor kan vi give bilen et stort og rummeligt interiør til trods for den dynamiske taglinje. Det har hidtil ikke været muligt på den måde.”

Den nye e-SUV-coupé fra Volkswagen har et selvstændigt og karismatisk designudtryk fra alle vinkler. Den karakteristiske LED-teknologi med lysstriben på fronten (ekstraudstyr) og det iøjnefaldende lygtebånd på bagenden viser tydeligt, at ID.5 er medlem af ID.-familien, men den specielle frontkofanger, de lakerede dørpaneler og den nye taglinje adskiller den nye e-SUV-coupé fra ID.4. Det udtryksfulde coupédesign har en høj genkendelsesværdi. ID.5 har i GTX-versionen en endnu mere dynamisk fremtoning med det større luftindtag og de standardmonterede IQ.Light-LED-Matrix-forlygter med intelligent fjernlys og 3D-LED-baglygter.

Det nye coupédesign og det loungeagtige interiør går hånd-i-hånd uden kompromisser og understreger det innovative koncept i Volkswagens ID.-modeller. Til trods for den coupéagtige formgivning har ID.5 kun 12 mm mindre lofthøjde ved bagsædet end Volkswagen ID.4. Den lange akselafstand på 2766 mm giver de samme pladsforhold i kabinen, som du normalt har i en væsentligt større SUV, og du går heller ikke på kompromis med størrelsen af bagagerummet, der er på 549 liter. Interiøret er stilrent, sportsligt og eksklusivt, og topsportssæderne, der fås som ekstraudstyr, er kendetegnet ved perforerede ID.-logoer i ryglænenes øverste område og giver interiøret ekstra sportsappeal.

Det topmoderne og digitale cockpit bygger på et enkelt og brugervenligt betjeningskoncept. Førerdisplayet på 5,3” og infotainmentsystemet med 12” touchskærm har høj opløsning og imponerer med skarpe og klare visninger, og som ekstraudstyr tilbydes augmented-reality-head-up-display, der projicerer informationer op på frontruden i førerens synsfelt. ID.5 kommer med den nye ID.Software 3.0, der blandt meget andet forbedrer den naturlige stemmebetjening (”Hej ID.”). Den er nu indlærende og giver mulighed for onlineadgang til informationer fra clouden. We Connect-tjenester giver føreren onlinetrafikinformationer i realtime, onlinekortopdateringer, informationer om ladestationer, netradio og meget mere.

Den nye softwaregeneration 3.0 giver mulighed for opdateringer ”over the air” og aktivering af nye funktioner, så ID.5 er up-to-date mange år frem. Innovative assistentsystemer som Travel Assist med kollektive data giver mulighed for en endnu mere afslappet køreoplevelse, da systemet er forudseende og tilpasser kørslen efter trafikforholdene længere fremme på ruten. Den nye Park Assist Plus (ekstraudstyr) med memoryfunktion kan overtage styringen og udføre parkeringsmanøvrer, hvis bilens fører ønsker det.

Med Car2X-kommunikationen løfter Volkswagen sikkerheden til et nyt niveau. Data fra kompatible biler fra Volkswagens modelprogram og signaler fra infrastrukturen i en omkreds på op til 800 m kan lokalt udlæses i løbet af brøkdele af et sekund og advare mod farlige steder, ulykker og stillestående trafik. ID. Light i cockpittet understøtter advarslerne visuelt.

Den 4599 mm (ID.5 GTX: 4582 mm) lange e-SUV-coupé fra Volkswagen lanceres i 2022 med tre forskellige motorvarianter. ID.5 Pro (175 hk) og Pro Performance (204 hk) er udstyret med en elmotor på bagakslen, hvor ID.5 GTX (systemydelse: 299 hk) har en 109 hk elmotor på forakslen og en 204 hk på bagakslen og kører med Dualmotor-All-Wheel-Drive. Bilens køredynamikmanager sammenkobler styresystemerne til drivlinje og undervogn og regulerer affjedringskarakteristikken, hvis ID.5 er udstyret med den adaptive elektronisk styrede DCC-undervogn (ekstraudstyr).

”Den elektroniske køredynamikmanager er en banebrydende udvikling fra Volkswagen”, siger Thomas Ulbrich, som er mærkets øverste chef for den tekniske udvikling. ”Vi har koblet den op med andre vigtige styresystemer, og i ID.5 GTX arbejder den også sammen med Dualmotor All-Wheel-Drive. Det gør, at den sportslige køreglæde, vejgrebet og kørselssikkerheden ligger på et helt nyt niveau.”

Alle ID.5-motorvarianter er koblet sammen med et 77 kWh stort batteri, der giver en lang rækkevidde på op til 520 km i ID.5 og 480 km (WLTP) i ID.5 GTX. De lave luftmodstandsværdier på 0,26 og 0,27 (ID.5 GTX) gavner effektiviteten og rækkevidden. Og begge dele forbedres yderligere af den integrerede spoiler i den aerodynamisk formede bagklap, som åbner langt op. For at opnå en optimal luftstrømning omkring bilen åbner de elektriske køleluftjalousier i bilens front først, når det er nødvendigt. ID.5/ID.5 GTX har en ladeeffekt på 135 kW, og på farten kan den ”tanke” strøm til de næste 390 km eller 320 km (GTX) indenfor 30 minutter.

Med ID.5 og ID.5 GTX træder Volkswagen ind i et nyt markedssegment og sætter dermed som led i ACCELERATE-strategien ekstra fart på elbilsoffensiven i alle bilklasser. Frem mod 2030 skal mindst 70 % af Volkswagens salg i Europa udgøres af rene elbiler, og det svarer til over 1 million biler. I Nordamerika og Kina skal andelen bestående af elbiler udgøre mindst 50 %. For at opnå disse målsætninger sender Volkswagen mindst en ny elbil på markedet om året. Allerede i 2030 skal CO2-emissionerne pr. bil være faldet med op til 40 %. På sin ”Way to ZERO” vil koncernen senest i 2050 have et CO2-neutralt klimaregnskab.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk