Volkswagen Group Technology udvikler et komplet drivlinjesystem til elbiler

  • Ud over batteriet og elmotoren vil koncernens teknologiske kraftcenter også stå for udviklingen af pulsomformere og termostyringssystemer
  • Group Technology samler alle koncernens aktiviteter inden for batterier, opladning og elektroniske komponenter
  • Thomas Schmall: ”Vores målsætning er at være førende inden for teknologierne, også når det gælder elektrisk mobilitet. Derfor sætter vi også her vores lid til vores interne kompetencer.”
  • Udviklingen af en komplet drivlinje giver effektivitets- og omkostningsfordele – op til 20 % øget effektivitet takket være den optimale kombination af individuelle komponenter

På Tech Day 2023 gav Volkswagen Group Technology et indblik i de kommende innovationer til elbiler, når det gælder batterier, opladning og elektroniske komponenter. Der var fokus på fremtidens elektriske drivlinjesystem. Til det formål tager Volkswagen selv hånd om alle de centrale komponenter og udvikler nu, ud over batterier og elmotorer, også pulsomformere og termostyringssystemer internt. At Volkswagen-drivlinjen kommer fra et og samme sted giver markante effektivitets- og omkostningsfordele – op til 20 % øget effektivitet er mulig alene takket være den optimale kombination af individuelle komponenter.

Oliver Blume, som er øverste direktør for Volkswagen-koncernen, udtalte: ”Volkswagen koncernen og dens mærker står for førsteklasses produkter og teknologier. Takket være koncernens størrelse og bredde samt vores interne ekspertise kan vi udnytte enorme økonomiske stordriftsfordele. Det er til gavn for vores kunder og gør vores biler endnu bedre.”

Thomas Schmall, som er øverste ansvarlige direktør for det tekniske område i Volkswagen-koncernen, udtalte: ”Vores målsætning er at være førende inden for diverse teknologier, også når det gælder elektrisk mobilitet. Derfor sætter vi også her vores lid til vores interne kompetencer, og vi overtager nu, ud over battericeller og elmotorer, også udviklingen af pulsomformere og termostyringssystemer. I fremtiden vil det gøre Volkswagen-koncernen til en af de eneste bilproducenter i verden, som er i stand til at tilbyde et helhedsoptimeret og komplet system.”

Daniela Cavallo, som er forkvinde for fællestillidsmandsrådet i Volkswagen koncernen, tilføjede: ”Den knowhow og innovative styrke, som Volkswagen-kollegaerne besidder, er helt unik på verdensplan. At vi hele tiden fremmer og udnytter denne styrke, hjælper os ikke kun i forhold til konkurrenterne, men også i forhold til at omstille virksomheden.”

“Designed by Volkswagen”: pulsomformere og termostyringssystemer

Pulsomformeren er hjernen i den elektriske drivlinje og bærer størstedelen af ansvaret for effektiviteten og præstationerne. I forbindelse med den første pulsomformer, som skal være ”designed by Volkswagen”, har udviklerne af disse kernekomponenter konstrueret både ny hardware og software helt fra bunden af. Takket være platformsprincippet kan de i fremtiden implementeres i alt lige fra indstigningsmotorer til sportsvogne med en ydelse på over 500 kW. Teknologien er i øjeblikket i gang med at blive færdigudviklet til serieproduktion, og den kan allerede anvendes i forbindelse med næste generation af MEB-platformen.

Når det gælder termostyringssystemer, så arbejder Volkswagen på helt nye løsninger. Man anvender i dag et stort antal individuelle moduler og lange slangetilslutninger, men de vil i fremtiden blive erstattet af et ekstremt kompakt, integreret termomodul. Det kommer til at styre hele klimareguleringen inklusive den til højvoltsbatteriet, og det vil have stor indflydelse på bilens rækkevidde og lynopladningsegenskaber. Det nye alt-i-et-modul er også markant lettere, mere robust og mere effektivt end de nuværende systemer.

Ud over effektiviteten er der ved udviklingen af alle centrale elektriske drivlinjekomponenter primært fokus på skalerbarheden – fordi store økonomiske stordriftsfordele reducerer omkostningerne.

Group Technology: koncernens teknologiske kraftcenter

Volkswagen Group Technology samler alle koncernens aktiviteter inden for batterier, opladning og elektroniske komponenter og understøtter mærkerne som hele koncernens tværgående leverandør af teknologiske løsninger. Datterselskaberne PowerCo (batterier) og Elli (opladning og energi) er også en del af dette setup. Hightech-porteføljen omfatter blandt andet unified cell-batterier, som vil blive anvendt i alle modeller i Volkswagen-koncernen fra 2025 og sætte nye standarder inden for batteriteknologi. Divisionen omfatter også Platform Business, som håndterer samarbejdet med eksterne partnere som fx Ford og Mahindra. Rundt om i verden arbejder der ca. 70.000 mennesker hos Volkswagen Group Technology.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk